Blog
Mohort
Sceptyk
Sceptyk Marszand,Jubiler.Historyk.
6 obserwujących 607 notek 206930 odsłon
Sceptyk, 19 maja 2017 r.

Czy OUNowcy uważali się za faszystów?

Taras Kuryło, «Czy OUNowcy uważali się za faszystów?». 07.06.2012

Taras Kuryło. «Czy OUNowcy uważali się za faszystów?»http://suozun.org/warto-obejrzec-i-przeczytac/i_czy-ounowcy-uwazali-sie-za-faszystow/
Pobierz (pdf, 90.9 Kb)

Czy OUN, organizacja odpowiedzialna za wymordowanie setek tysięcy ludzi, w tym ponad 100 000 Polaków, była faszystowska? Taras Kuryło, historyk niegdyś ukraiński, a obecnie kanadyjski odpowiada na to pytanie twierdząco, oraz podaje uzasadnienie. Tekst jest za krótki, aby go streszczać - proszę go przeczytać.

Tekst oryginalny został opublikowany w języku ukraińskim tutaj:
http://zaxid.net/home/showSingleNews.do?chi_vvazhali_sebe_ounivtsi_fashistami&objectId=1257000

Z polskim tłumaczeniem można zapoznać się tutaj.

 

Czy OUNowcy uważali się za faszystów?

Taras Kuryło. 7 czerwca 2012 r.

Przeczytałem z zainteresowaniem krytyczne uwagi pana [Ołeksandra] Zajcewa o moich tezach o OUN i faszyzmie europejskim. Można zauważyć, że nasze opinie różnią się w dwóch kluczowych kwestiach: czy mógł istnieć faszystowski ruch w narodzie nie posiadającego własnego państwa i czy OUN utożsamiała się z faszyzmem.

W kwestii pierwszej należy mieć na uwadze, że OUN walczyła nie o jakąś nieokreśloną niepodległą Ukrainę. lub że zezwalała na konsensus w tej sprawie, ale właśnie o takie państwo, które pod względem swojego ustroju miało być bardzo podobne do faszystowskich Włoch i nazistowskich Niemiec. Zdobycie niepodległości było rozpatrywane tylko jako część „narodowej rewolucji”, która postrzegana była przede wszystkim jako wewnętrzna rewolucja ducha, stworzenie nowego typu osobowości. Nacjonalistyczna prasa szeroko cytowała Mussoliniego, wskazującego, że z punktu widzenia ideologii faszyzm – to przede wszystkim „żywioł”, że we Włoszech do chwili powstania faszyzmu nie brakowało programów politycznych, ale brakowało ludzi, którzy mogliby je urzeczywistniać. To właśnie na ideologicznych podstawach transformacji osobowości i na stworzeniu nowej etyki walki politycznej – koncentrował się Doncow, „ideowy ojciec OUN”. Jego „nowy człowiek” miałby urzeczywistnić tą narodową rewolucję.

Brak państwa niczego zasadniczo nie zmieniał w tym zakresie. Tu główną rolę odgrywała identyfikacja OUN z europejskim faszyzmem. Pan Zajcew z tym się nie zgadza i przytacza cytaty z artykułu Jewhena Onaćkiego, wielkiego sympatyka włoskiego faszyzmu, który wskazywał różnice między ukraińskim nacjonalizmem i włoskim faszyzmem. Takie stwierdzenia dały się słyszeć z ust ideologów OUN w pierwszej połowie lat 1930. niejeden raz, jednak należy je rozpatrywać w kontekście ówczesnych wydarzeń i dyskusji.

Sprawa polega na tym, że do rozpoczęcia lat 1930. Mussolini twierdził, że faszyzm jest unikalnym włoskim zjawiskiem i nie nadaje się na eksport. W latach 1930. zmienił jednak swój punkt widzenia. Ponadto nacisk włoskiego faszyzmu na: „wszystko dla państwa, i nic poza państwem” stawiał w niezręcznej sytuacji ukraińskich nacjonalistów, którzy wciąż mieli jeszcze przed sobą wywalczenie własnego państwa. Dlatego w nacjonalistycznych publikacjach dało się zauważyć zachwyt faszyzmem i zapewnienia o ideowym podobieństwie, ale jednocześnie i zastrzeżenia, że nacjonalizm ukraiński jest produktem ukraińskich tradycji, a nie kopią włoskiego faszyzmu, i że pomiędzy nimi istnieją pewne różnice.

Także ideolodzy OUN zaprzeczali twierdzeniom o faszyzmie jako uniwersalnej doktrynie, analogicznej do komunizmu, „którą można sztucznie przenosić na dowolny grunt, i zaszczepić dowolnemu innemu narodowi” (cytuję z artykułu „O pewnym pomieszaniu pojęć” w Surmie). Tu powinniśmy pamiętać, że współcześni mieli świeżo w pamięci przykład partii komunistycznych, działających w każdym kraju europejskim i ręcznie sterowanych przez Komintern z Moskwy. Uznanie siebie samych za faszystów, mogących kojarzyć się z Włochami, stworzyłoby iluzję istnienia faszystowskiej międzynarodówki w Rzymie, której podlegałaby i OUN. To z pewnością nie urządzało OueNowców, dlatego podkreślali w swoich publikacjach niemożność zaistnienia takiego zjawiska i przekonywali o własnej samodzielności. To był główny powód, dlaczego OUeNowcy nie lubili nazywać siebie faszystami, nawet podczas najściślejszego sojuszu z państwami faszystowskimi.

W angielskojęzycznej literaturze naukowej przyjęto wyróżniać „Faszyzm” z dużej litery, jako właśnie faszyzm faktycznie włoski i „faszyzm” z małej litery, który jest czasami nazywany „ogólnym faszyzmem” (generic fascism), – tym terminem określa się podobne ideologicznie ruchy międzywojennej Europy, przede wszystkim we Włoszech i Niemczech. Uważna lektura tekstów pokazuje, że Onaćki zanegował tożsamość z tym pierwszym, a nie przynależność do drugiego.

Opublikowano: 19.05.2017 18:38.
Autor: Sceptyk
Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Taki jestem sobie.Dociekliwy i uparty . Podczas kryzysów – powtarzam – strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym. - J.Piłsudski (…)Chcemy obrócić tak daleko koło historii, aby Wielka Rzeczpospolita Polska, była największa potęgą(…)kulturalną na całym wschodzie. – J. Piłsudski. I to byłoby moje kredo wszystko dla Polski nic dla obcych.

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Najpopularniejsze notki

Ostatnie komentarze

  • Przecież tak zwane standardy unijne są właśnie uwzględnione w tym projekcie.Nie wierzę...
  • Z ostatnich danych statystycznych wynika że ok 40% popiera faszyzm na ukropii
  • surpresor:Kogo wyrżnie Putin?

Tagi

Tematy w dziale